- Alicja Domka
Trudno znaleźć słowa, które byłyby dość piękne, aby podziękować Wam drodzy Nauczyciele za pracę, poświęcenie, serce i miłość (...) Dziękujemy za najpiękniejszy dar, za wiedzꀙ z takimi wyrazami wdzięczności zwrócili się uczniowie do pedagogów podczas uroczystej akademii z okazji Dnia Edukacji Narodowej. €Nie zaznawajcie kłopotów i trosk, bądźcie pogodni i uśmiechnięci. Niech się spełnią Wasze marzenia dotyczące życia osobistego i zawodowego€™ życzyli nasi wychowankowie. Zespół muzyczny odegrał "€Sto lat!"€™, a młodzież wręczyła dyrekcji i nauczycielom czerwone róże. Przewodnicząca Rady Rodziców p. Dorota Krzaczkowska także skierowała podziękowania dla grona pedagogicznego a do życzeń dołączyła piękny bukiet kwiatów oraz kosz pełen słodkich czekoladek. Pani Dyrektor Krystyna ścisłowicz w krótkim wystąpieniu powołała się na przykład wielkiego pedagoga i wychowawcy Janusza Korczaka. Ten "€Stary Doktor"€™ apelował o to, aby wychowawca odnosił pojęcie wolności nie tylko do siebie, ale również o to, aby akceptował prawo do wolności także i swoich wychowanków. W takim podejściu do procesu wychowawczego przewija się zasada solidarności w toku całej szkolnej edukacji.
Podczas uroczystości zebrani przypomnieli sobie historię edukacji narodowej na przestrzeni dziejów a następnie wysłuchali i obejrzeli program artystyczny.
Opiekunki Samorządu Uczniowskiego: p. Monika Czech, p. Alicja Domka i p. Dorota Kluczyńska serdecznie dziękują młodzieży zaangażowanej w przygotowanie występu.
Specjalnie podziękowania składamy na ręce p. Krzysztofa Sebzdy za opracowanie repertuaru razem z zespołem muzycznym.
- Karolina Jarosz
W dniu 11 października 2012 odbyła się wycieczka integracyjna klasy 1 E i 1 A do skansenu archeologicznego "Karpacka Troja" w Trzcinicy. W wycieczce brali udział wychowawcy: p. Honorata Dyrkacz, p. Krzysztof Dyrkacz oraz p. Małgorzata Jakubowska i p. Wiesław Jaśkowiec. Na początku udaliśmy się na seans filmowy przedstawiający historię i życie codzienne tamtejszej ludności. Następnie udaliśmy się do sali muzealnej, w której mogliśmy podziwiać wykopane na terenie skansenu zabytkowe naczynia, wyroby z ceramiki, krzemienia i kamienia, kości i rogu, a także brązu i żelaza. Wiele z nich jest zabytkami unikatowymi, uznawanymi za wspaniałe dzieła dawnej sztuki i rzemiosła. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie skansenu, w którym mogliśmy pooglądać odtworzoną osadę Otomańskich plemion. Miejsce, w którym powstał Skansen należy do najważniejszych stanowisk archeologicznych w Polsce o wyjątkowym znaczeniu dla poznania pradziejów całej Europy środkowo-Wschodniej. W trakcie prac wykopaliskowych, zwłaszcza tych prowadzonych od 1991 r przez Jana Gancarskiego, odkryto tu ponad 160 tys. zabytków. Cały kompleks składa się z terenu grodziska oraz parku archeologicznego leżącego u jego podnóża. Na grodzisku zrekonstruowanych zostało ponad 150 m wałów obronnych, 2 bramy prowadzące do grodu (z epoki brązu i wczesnego średniowiecza) oraz 6 chat. Na terenie parku archeologicznego zlokalizowane są rekonstrukcje wioski otomańskiej z początków epoki brązu oraz słowiańskiej w wczesnego średniowiecza.
Wycieczka była bardzo interesująca, nabyliśmy dużo nowej wiedzy, przy czym dobrze się bawiliśmy, więc czekamy na kolejną.
- Marta Inglot
Każdego roku w dniach od 24 września do 10 października trwają Europejskie Dni e-Twinning. W tych dniach w szkołach w całej Europie odbywają się różne wydarzenia, które mają na celu przybliżenie tego unijnego programu edukacyjnego.
eTwinning to łączenie i współpraca szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych. Program promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz Internetu we współpracy nauczycieli i uczniów ponad granicami.
Nasza szkoła również włączyła się do tych obchodów.
Oprócz dekoracji, lekcji i audycji tematycznych, nawiązaliśmy współpracę ze szkołą we Francjii w dniu 29 września 2012 zarejestowany został nasz wspólny projekt partnerski.
Celem projektu, oprócz doskonalenia umiejętności językowych i informatycznych, jest zachęcenie młodzieży do ograniczenia czasu spędzanego przed komputerem i poznanie atrakcji swojego regionu. Stąd tytuł działań i nazwa projektu: "Switch IT off and havefunoutdoors". Koordynatorem jest Pani Marta Inglot, która wraz z Panią Pauliną Oratowską prowadzi piątkowe spotkania dla uczniów chętnych do pracy w projekcie.
Jednym z działań projektowych jest poznanie się wzajemne uczniów szkół partnerskich za pośrednictwem Internetu. Planowane są więc regularne szkolne spotkania "na czacie" z partnerami we Francji.
Na zakończenie projektu, w marcu 2013r. 20-osobowa grupa naszych uczniów odwiedzi szkołę partnerską w Beauvaix, a miesiąc później, w kwietniu 2013, będziemy gościć Francuzów w murach naszej szkoły.
- Gabriela Ciupa
W dniu 24 września 2012 odbyła się wycieczka integracyjna klasy 1F na trasie: Przeworsk - Skansen w Kolbuszowej - Sandomierz - Przeworsk. Oprócz uczniów w wycieczce brali udział: wychowawca – p. Alicja Domka oraz nauczyciele p. Anna Bąk i p. Tomasz Majba.
Najpierw udaliśmy się do skansenu w Kolbuszowej. Zwożone są tam pozostałości
po osadach Rzeszowiaków i Lasowiaków z okolic. Budynki znajdują się w specjalnie wydzielonych zagrodach. Można do nich wejść i pooglądać z bliska stare, nadgryzione przez ząb czasu domy. W niektórych zagrodach były kury, kaczki, perliczki, gęsi czy kozy. W pomieszczeniach stały sprzęty, których niegdyś używano codziennie, a dziś można zobaczyć je jedynie na strychach wiejskich domów lub w muzeach. W jednym z domów stała nawet wiekowa maszyna tkacka. W skansenie znajdują się również stare młyny, kuźnia oraz drewniany kościółek przywieziony z Rzuchowa.
Później udaliśmy się do Sandomierza, w którym zwiedzaliśmy podziemia. Większość z nich została zakopana, by miasto nie zapadło się pod ziemię, jednak pewien kawałek został zabezpieczony i przeznaczony na trasę wycieczki. W podziemiach znajdują się malowidła naścienne przedstawiające różne sceny historyczne miasta. Znajduje się tam też płyta poświęcona pamięci pewnej odważnej sandomierzanki, która uwięziła Tatarów w lochach, podczas gdy reszta mieszkańców zasypała wyjścia, tym samym pieczętując swój los. Dowiedzieliśmy się też o starej legendzie, według której duch kobiety wciąż przemierza podziemne korytarze (zapewne chwyt reklamowy). Po opuszczeniu podziemi mieliśmy chwilę na spacer po sandomierskiej starówce i posiłek, a później ruszyliśmy w drogę powrotną. W Przeworsku byliśmy około 17.30 wieczorem.
Na wycieczce było wesoło, wszyscy jesteśmy z wyjazdu bardzo zadowoleni. Pogoda atmosferyczna dopisywała na równi z pogodą ducha. Wielu uczniów robiło zdjęcia, czy to w skansenie, czy w podziemiach. W Sandomierzu kupiliśmy też pamiątki pod postacią kubków czy pocztówek. Wycieczka zdecydowanie się udała. Sądzę, że na następną także wszyscy pojadą z ochotą.
- null
Jeszcze tylko przez kilka dni szkoły ponadgimnazjalne z całej polski mogą zgłosić chęć udziału w kampanii "świadomie wybieram przyszłość". Dzięki uczestnictwu nauczyciele otrzymają od KluczDoKariery.pl – organizatora kampanii, narzędzia wspierające poradnictwo zawodowe w szkołach.
Kampania "świadomie wybieram przyszłość" ma na celu pokazanie młodzieży, iż posiadają pewne typy osobowości zawodowej i mogą sami kształtować własną ścieżkę kariery zgodną z ich osobistymi preferencjami i predyspozycjami zawodowymi. Aby móc określić swoje predyspozycje i preferencje zawodowe uczniowie szkół zgłoszonych do kampanii będą zachęcani przez nauczycieli do wykonania Kwestionariusza Obszarów i Kompetencji Zawodowych, który udostępniony będzie im nieodpłatnie. Kwestionariusz oparty jest na koncepcji Anne Roe opisującej model wyboru zainteresowań osobistych i osiągnięć zawodowych oraz teorii karier zawodowych Johna Hollanda. Badacz ten wyodrębnił sześć typów środowiska pracy, analogicznych do typów osobowości. Im bardziej zgodny jest typ osobowości z typem środowiska pracy, w którym człowiek pracuje, tym większa jest szansa na satysfakcję z wykonywania określonej pracy i na pomyślny rozwój zawodowy. Ludzie angażują się w działania sprawiające im satysfakcję. Potrzeby te są stosunkowo stałe w czasie i wiążą się z osobowością człowieka. Badając preferencje, można ustalić, jakie sytuacje zawodowe będą dla osoby źródłem zadowolenia i w jakim obszarze zawodowym ma ona szanse odnieść sukces. Wiedza ta pozwala na diagnozę kierunków dalszego kształcenia lub dopasowania do zawodu, a także na wskazanie konkretnych stanowisk, które osoba może zajmować w organizacji i miejsc, do których może aplikować. Informacje o sugerowanych kierunkach studiów oraz proponowanych zawodowych uczniowie otrzymają w wyniku kwestionariusza, który pomoże im w wyborze dalszej ścieżki kariery.
Informacje o kampanii dostępne są na stronie www.wybieram.kluczdokariery.pl, tam również znajduje się regulamin akcji, materiały promocyjne, formularz zgłoszeniowy, wykaz szkół biorących udział w kampanii oraz informacje na temat zeszłorocznej edycji. Partnerem kampanii jest firma Postivo.pl.