W dniach od 7 – 14 lutego 2017 roku, 18-osobowa grupa młodzieży naszego liceum pod opieką nauczycieli Pani Marty Inglot i Pani Anny Bąk, przebywała w Hiszpanii, w Barcelonie, a właściwie w Santa Coloma de Gramenet, miejscowości oddalonej 12 kilometrów od stolicy Katalonii, gdzie znajduje się nasza szkoła partnerska IES Puig Castellar.

Była to pierwsza część projektu wymiany młodzieży, realizowanego w bieżącym roku szkolnym pod hasłem ‘ Don’t live up to your stereotypes’, którego koordynatorami są Pani Esther Marco ze strony hiszpańskiej oraz Pani Marta Inglot z naszego liceum.

Spotkanie w Santa Coloma obfitowało w wiele wydarzeń, których celem była jak najlepsza integracja uczniów polskich i hiszpańskich i doskonalenie języka angielskiego w różnych sytuacjach. Przy okazji spotkań, poznawaliśmy kulturę tego kraju i przez siedem dni staliśmy się jej uczestnikami. A wspaniałe wycieczki zorganizowane przez gospodarzy spotkania pozostawiły w nas niezatarte wspomnienia.

A jak to było dzień po dniu?

WTOREK, 7 lutego 2017 – dzień podróży, która trwała prawie 10 godzin, w tym  2,5-godzinny lot z Krakowa do Girony. Na spotkanie w Santa Coloma przybyły całe rodziny, aby nas powitać i zabrać do swoich domów.

ŚRODA, 8 lutego 2017 – rozpoczęła się od spotkania w szkole. W dużej auli powitał nas Pan Dyrektor  i życzył wielu pozytywnych wrażeń. Podczas zwiedzania budynku szkoły i sal lekcyjnych zauważyliśmy młodzież różnej narodowości i rasy, szkoła bowiem jest otwarta na przyjmowanie dzieci imigrantów i pomaga im w zaadaptowaniu się w nowym środowisku. W tym dniu odbyła się też pierwsza wycieczka do Barcelony  i spacer główną aleją La Rambla.

CZWARTEK, 9 lutego 2017 – rano przez dwie godziny królował sport. W przeróżnych konkurencjach rywalizowaliśmy w grupach i indywidualnie, wzajemnie się dopingując. To właśnie wtedy poczuliśmy, że nasza wirtualna znajomość przez Internet zaczyna ‘nabierać rumieńców’. Resztę dnia spędziliśmy znowu w Barcelonie , jakże innej od tej poznanej wczoraj. Najpierw odwiedziliśmy szpital Sant Pau, którego muzealna część powstała w XV wieku i zmieniała się wraz z rozwojem medycyny. Wnętrze starego budynku w niczym nie przypomina szpitala, bowiem ściany i sufity wyłożone są mozaikowymi arcydziełami, a główna sala operacyjna jest oszklona z trzech stron, aby osoby z zewnątrz mogły obserwować pracę lekarzy. Kolejną atrakcją tego dnia była Sagrada Familia – wspaniała katedra od 130 lat w budowie, zaprojektowana przez artystę-wizjonera Antoniego Gaudiego. Wieże budowli górują nad miastem i widoczne są  nawet z odległych punktów. Sama budowla, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz pozostawia niesamowite wrażenie. Nie sposób opisać mnogości kształtów, form i kolorów – to trzeba zobaczyć na żywo.

PIĄTEK, 10 lutego 2017 – Cały dzień spędziliśmy na wyjeździe do bardziej oddalonych miejsc. Odwiedziliśmy Besalu, miasteczko jak ze średniowiecznej baśni. Większość budynków  zbudowanych jest z miejscowego kamienia i pochodzi z X – XI wieku. Do miasteczka dostaliśmy się przez kamienny most, w dodatku krzywy, gdyż jako podpory  wykorzystano naturalne skały w dnie rzeki. Z wielką przyjemnością błądziliśmy po labiryncie stromych, wąskich uliczek i obserwowaliśmy życie mieszkańców, którzy utrzymują się z turystyki.  Kolejnym punktem programu tego dnia było Figueres, gdzie znajduje się Muzeum Salvadora Dali, surrealistycznego artysty hiszpańskiego z XX wieku. Muzeum zostało zbudowane na gruzach dawnego teatru i przekształcone w dziwaczną lecz niesamowitą mieszankę wspaniałych i szokujących dzieł i kreacji umysłu Salvadora Dalí. Pani przewodnik sprawiła, że wyszliśmy z muzeum zauroczeni.

SOBOTA I NIEDZIELA (11-12 LUTEGO 2017) – dwa dni weekendowe spędziliśmy z rodzinami u których mieszkaliśmy. Rodzice postarali się, aby jak najlepiej wykorzystać nasz czas w Hiszpanii.

PONIEDZIAŁEK, 13 lutego 2017-  przed południem zwiedzaliśmy Santa Coloma, 100-tysięczne miasto należące do prowincji Barcelony. Niewątpliwym atutem miasta jest piękna przyroda i krajobraz. Następnie, już w szkole, odbyły się warsztaty związane z tematem projektu – stereotypami. Obie drużyny – polska i hiszpańska-przedstawiły wyniki ankiet, które przeprowadziliśmy w szkołach przed spotkaniem. Potem  w mniejszych grupach rozmawialiśmy o różnicach kulturowych. W tym ćwiczeniu uczestniczyli również uczniowie spoza projektu pochodzący z odległych krajów, z Turcji, Armenii, Pakistanu i z krajów Afrykańskich. Ciekawym doświadczeniem było porównywanie sposobów powitania czy zwyczajów żywieniowych w  swoich krajach. Wieczorem jeszcze raz wróciliśmy do szkoły, aby spotkać się ze wszystkimi rodzicami. Nasi gospodarze przygotowali lokalne potrawy i stworzyli tak ciepłą atmosferę, że zrobiło nam się żal, że to już prawie koniec naszej hiszpańskiej przygody.

WTOREK, 14 lutego 2017– rano odbyła się lekcja hiszpańskiego i katalońskiego. Poznaliśmy podstawowe zwroty i potrafimy się przywitać i przedstawić  w języku naszych partnerów. Jeszcze raz pojechaliśmy metrem do Barcelony, tym razem do Parku Guel’a  lub inaczej ogrodów Gaudiego. Jest to drugie, po Sagrada Familia, miejsce , które każdy odwiedzający Barcelonę musi zobaczyć. Pogoda była wymarzona na spokojny spacer i podziwianie dzieł mistrza Gaudiego. Ale… wszystko ma swój czas… Więc jeszcze tego dnia,  ze łzami w oczach i na policzkach, pożegnaliśmy naszych hiszpańskich przyjaciół, aby po 10 godzinach podróży autokarami i samolotem  przywitać swoich rodziców na parkingu MOK w Przeworsku.

I już tęsknimy…..

Facebook

 

Instaling.pl

Wysoka Kapituła IX Ogólnopolskiego Rankingu 
Olimpijskiego 2021 roku przyznaje tytuł 
SREBRNEJ Europejskiej Szkoły Praworządności
 

Wysoka Kapituła IX Ogólnopolskiego Rankingu 
Olimpijskiego 2020 roku przyznaje tytuł  
ZŁOTEJ Europejskiej Szkoły Praworządności
 

LOSOWE FILMY

KONKURS MATEMATYCZNY

Przydatne linki